Saturday 28 December 2013

Mencari Nabi (dizaman iphone 5)


Bersama seorang sahabat, adakalanya kami sering berangan-angan atau berimaginasi mengembara 'backward' kezaman2 sebelum kedatangan/kelahiran/kezahiran Baginda Rasulullah SAW.

Nota: saya tidak berniat untuk membawa ajaran baru / fikiran pelik / sesuatu yang tidak betul dalam tulisan ini. ia hanyalah sebuah nukilan dari seorang insan yang hidup diakhir zaman dan sering merindui serta terkenang2kan akan kebaikan budi/akhlak/pekerti Nabi yang telah wafat sejak dari 1400 tahun yang lalu

sahabat saya ini adakala merasa jiwanya itu terasa sangat pedih dan perit dalam menghadapi 1001 cabaran hidup di akhir zaman

"jika Nabi hidup dizaman ini, sudah pasti Baginda akan bersimpati dengan nasib ummatnya, baginda pasti akan berdoa bersungguh2 agar Tuhan memudahkan segala urusan hidup hamba2Nya...."


"sebab itulah Nabi memohon kepada Tuhan agar Dia tidak membalas perbuatan jahat umat Muhammad secara tunai/cash/segera didunia, tidak seperti umat2 Nabi yang terdahulu yang telah musnah akibat perbuatan buruk mereka. Nabi adalah seorang insan yang paling faham akan susah-senang, cabaran, dugaan, ujian ummatnya di akhir zaman......sebab itulah Nabi menangis serta menyebut2 ummatku...ummatku...ummatku....sebelum Baginda wafat......"


"zaman sekarang ini agaknya sama je seperti zaman dahulu sebelum kedatangan Nabi.....manusia hidup tanpa sebarang pedoman tertentu, nafsi2, banyak masalah, tiada kasih-sayang, materealistik.......mereka ada mendengar akan kedatangan seorang manusia yang mulia, yang akan membawa keharmonian tapi tak tahu bila.......tapi sekurang2nya ada suatu harapan yang boleh disandarkan untuk mengubati hati yang gundah-gulana......macam zaman sekarang....kita diberitahu tentang kedatangan Imam Mahdi......tapi kita tak pasti siapa susuk tubuhnya, tak tahu bila kezahirannya....tapi hati kuat mengatakan Imam Mahdi itu adalah seseorang yang boleh diharapkan,  ada wibawa dan boleh dipercayai.......kita dah mual dan nak muntah dengan orang2 hipokrit yang claim itu-ini bagai....tak kira mereka itu siapa....nampak macam okay je.....tapi ....entahlah.....ada ke manusia yang boleh pimpin kita macam Nabi...??"

"kamu ni sebenarnya hanya Imam Mahdi je yang boleh tarbiah sebab hanya baginda yang tidak akan hipokrit, baginda bersifat jujur, ikhlas dalam memberi nasihat dan tunjuk-ajar, tidak mengharapkan sebarang habuan diatas semua yang dilakukan...malahan baginda itu kaya-raya-hartawan-ternama.....aku tahu engkau dah jemu dengan orang2 poyo disekeliling ....dan engkau sendiri pun bersifat poyo......hahahaha......"



"sabarlah......kalau pun semua orang tak faham masalah engkau.....dan dah tak boleh diharapkan untuk tolong engkau....ingat satu perkara je.....................sudah tentu Nabi itu terlalu amat prihatin dengan nasib dirimu, sentiasa mendoakanmu dan mahu engkau selamat di dunia dan diakhirat.............."

akhirnya sahabat saya itu bersuara......"aku nak pergi mekah, madinah dan masjidil aqsa......." nadanya kedengaran terlalu amat dalam, ada suatu rasa yang sangat sebak dan hiba di dalam jiwanya

"kenapa nak pergi sana....??" saya bertanya

"yang aku tahu.....aku kena pergi sana......"

"betul awak nak pergi sana.....??"  saya bertanya lagi


"ya...aku betul2 nak ziarah mekah, madinah dan masjidil aqsa....aku nak ziarah maqam Nabi...."



...............sesungguhnya jiwa2 insan disaat ini terlalu amat merindukan para pemimpin yang berjiwa Nabi, berwatak seperti Nabi,  penuh dengan kasih-sayang yang sangat tulus-mulus lagi harmoni auranya.............




3 comments:

  1. semalam seorang saudaraku mengirim sms..

    "ye bang..mlm nie kwn gerak pg umrah..doakan selamat pg dan pulang"

    aku jawab::

    "slm barokah,
    bibarokatillah,
    tiba di'raudah' sampaikan salam n solawat aku pd embah muhhmd s.a.w.
    pesan pd embah akn aku..cucunya rindu..bakal juara dunia dan akhiat."

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah....semoga selamat pergi dan selamat kembali dalam perjalanan menziarahi kekasih hati......

      Delete
  2. bertuah dia. punya rasa rindu mendalam macam tu.

    ReplyDelete